ZAJĘCIA DYDAKTYCZNE

  • Dydaktyka geografii i przyrody
  • Historia, sztuka i kultura regionu
  • Organizacja i prowadzenie wycieczek
  • Multimedia w nauczaniu geografii i przyrody


    Dydaktyka geografii i przyrody – wykłady

    1. Dydaktyka ogólna a Dydaktyka geografii i przyrody – zadania, znaczenie
    2. System polskiej edukacji – miejsce geografii i przyrody
    3. Rozwój Dydaktyki geografii w Polsce i Europie
    4. Proces i zasady nauczania geografii i przyrody w ujęciu dydaktyki ogólnej
    5. Cele kształcenia – operacjonalizacja celów
    6. Nauczanie i uczenie się pojęć geograficznych i przyrodniczych – Zasady postępowania i toki rozumowania w kształceniu pojęć. Mnemotechnika
    7. Dobór i układ treści w nauczaniu geografii i przyrody
    8. Typy lekcji i formy pracy na lekcjach
    9. Metody i techniki nauczania geografii i przyrody (werbalne, problemowe, waloryzacyjne, praktyczne)
    10. Metody aktywizujące w nauczaniu geografii i przyrody
    11. Metoda projektu
    12. Środki dydaktyczne stosowane na lekcjach
    13. Ilustracje w nauczaniu geografii i przyrody – rodzaje, znaczenie, wykorzystanie
    14. Metodyka prowadzenia obserwacji przyrodniczych. Pokaz, eksperyment dydaktyczny, laboratoryjny i terenowy
    15. Systemy sensoryczne (wzrokowy, słuchowy, kinestetyczny) a efekty uczenia się
    16. Scenariusz lekcyjny – znaczenie i zasady konstrukcji
    17. Projektowanie i symulacje lekcji geograficznych
    18. Dydaktyka pytań – rodzaje pytań, zasady formułowania pytań
    19. Metody kontroli wiedzy ucznia. Test jako narzędzie pomiaru dydaktycznego
    20. Ocena i jej znaczenie dydaktyczno-wychowawcze w procesie kształcenia
    21. Koncepcja ścieżek międzyprzedmiotowych w edukacji geograficznej
    22. Sztuka prezentacji treści geograficznych
    23. Metodyka organizacji i prowadzenia wycieczek w edukacji geograficznej
    24. Wielkopolski Park Narodowy w edukacji geograficznej i przyrodniczej
    25. Standardy wymagań egzaminacyjnych na różnych poziomach edukacyjnych
    26. Możliwości zastosowania Systemu Informacji Geograficznej (GIS) w nauczaniu geografii i przyrody
    27. Multimedia w nauczaniu ze szczególnym uwzględnieniem roli filmu
    28. Badania ankietowe w dydaktyce geografii i przyrody
    29. Dwujęzyczne nauczanie geografii
    30. Ewaluacja procesu nauczania. Modele ewaluacji dydaktycznej
    31. Rozwój zawodowy współczesnego nauczyciela i formy doskonalenia się
    32. Stopnie awansu zawodowego nauczycieli
    33. Trudności w rozwoju zawodowym nauczyciela
    34. Model współczesnego nauczyciela geografii i przyrody.

    Historia, sztuka i kultura regionu – wykłady

    1. Edukacja regionalna, region, regionalizacja, ścieżka edukacyjna – pojęcia.
    2. Historia, sztuka, kultura – definicje i nauki pomocnicze.
    3. Koncepcja regionu fizyczno-geograficznego, społeczno-ekonomicznego i administracyjnego.
    4. Położenie i zróżnicowanie środowiska geograficznego Wielkopolski.
    5. Pomniki przyrody ożywionej i nieożywionej.
    6. Historia Wielkopolski – wybrane okresy.
    7. Wielokulturowość Wielkopolski: Biskupianie, Chazacy, Pałuczanie.
    8. Osadnictwo na przełomie X-XIII wieku (najstarsze miasta, stanowiska archeologiczne, legendy).
    9. Szlak: Piastowski, Bursztynowy, Cysterski (miasta i zabytki).
    10. Odkrycia archeologiczne: Ostrów Tumski, Ostrów Lednicki, Giecz, Biskupin, Łekno, Bruszczewo.
    11. Rolnictwo X-XII wiek (narzędzia, uprawy).
    12. Sztuka iluminatorska i złotnicza XII wieku.
    13. Najstarsze szkoły w Wielkopolsce.
    14. Osadnictwo na prawie niemieckim (zasadźca, typy wsi, uprawy, zwierzęta hodowlane).
    15. Rozwój miast na przełomie XII-XV wieku (nowe lokacje, rozwój przestrzenny miast, zawody, herby, środki pieniężne, pieczęcie, miasta: królewskie, prywatne, biskupie).
    16. Woda jako czynnik produkcyjny i energetyczny (na przykładzie Poznania).
    17. Style architektoniczne i cechy charakterystyczne budowli gotyckich, renesansowych, klasycystycznych (przykłady i legendy).
    18. Sakralne zabytki barokowe.
    19. Problemy mieszkańców Wielkopolski (wojny, choroby, zarazy, powodzie).
    20. Osadnicy (Bambrzy, Olędrzy) i ich wpływ na kulturę rolną.
    21. Polityka germanizacyjna w zaborze pruskim (miejscowości, znani ludzie).
    22. Nietypowe zwierzęta w Wielkopolsce (drop, wielbłądy, nietoperze).
    23. Rozwój dróg, kolei w zaborze pruskim.
    24. Gospodarka w okresie zaborów (przemysł metalowy, rolno-spożywczy, eksploatacja surowców).
    25. Dziedzictwo przemysłowe Wielkopolski.
    26. Praca organiczna (znani ludzie).
    27. Działalność kulturalno-oświatowa oraz budownictwo w czasie zaborów (przykłady z Poznania).
    28. Rusyfikacja i jej wpływ na kulturę oraz gospodarkę Kalisza.
    29. Budownictwo drewniane – szlakiem kościółków drewnianych i wiatraków.
    30. Wielkopolska jako region etnograficzny, folklor.
    31. Wybrane zwyczaje, obyczaje i obrzędy w Wielkopolsce.
    32. Wpływ osadników niemieckich na obyczajowość Wielkopolski (obrzędy adwentowe i świąteczno-noworoczne w XIX i XX wieku).
    33. Szlakiem pól bitewnych (Powstanie Wielkopolskie, Wiosna Ludów, Mazurek Dąbrowskiego).
    34. Okres międzywojenny (Targi Poznańskie, Uniwersytet Poznański).
    35. II wojna światowa – fortyfikacje, pomniki, muzea, ulice.
    36. Wybitne postaci przełomu XIX-XX wieku związane z Wielkopolską.
    37. Gwara, literatura, style życia.
    38. Teatry, muzea, rzeźba i malarstwo – wybrane przykłady z Wielkopolski.
    39. Sanktuaria i miejsca kultu religijnego.

    Organizacja i prowadzenie wycieczek

    1. Rodzaje i funkcje wycieczek.
    2. Jednostki organizujące wycieczki.
    3. Fazy organizacji imprez turystycznych.
    4. Formy zawierania umów.
    5. Zasady układania programu wycieczki.
    6. Dokumentacja i kalkulacja imprezy.
    7. Funkcje pilota i przewodnika.
    8. Etapy pracy pilota.
    9. Realizacja wycieczek w zależności od środka transportu.
    10. Metodyka pilotowania i oprowadzania grup wycieczkowych.
    11. Sztuka prezentacji treści krajoznawczych.
    12. Modelowy wzorzec pilota i przewodnika.
    13. Szkolne wycieczki krajoznawcze.
    14. Górskie wycieczki kwalifikowane.
    15. Wycieczki miejskie.
    16. Obozy rowerowe, kajakowe, żeglarskie.
    17. Wycieczki zagraniczne.
    18. Symulacje fragmentów projektowanych wycieczek.
    19. Ewaluacja imprezy turystycznej.

    Multimedia w nauczaniu geografii i przyrody

    1. Multimedia- definicja, rodzaje
    2. Znaczenie multimediów w edukacji
    3. Tworzenie prezentacji w programie PowerPoint
    4. Wykorzystanie Internetu oraz Google Earth na lekcjach przyrody i geografii
    5. Tworzenie materiałów dydaktycznych przy zastosowaniu programów graficznych (Inkscape, Gimp, Corel, Photoshop, FreeHand) oraz HotPatatoes, Stellarium, Visio
    6. Systemy Informacji Geograficznej
    7. Przedstawienie możliwości wykorzystania wybranych programów GIS w praktyce szkolnej (MapInfo, Idrisi) oraz oprogramowań wspomagających GIS (Surfer, OCAD, 3DWorldMap)